tirsdag 28. mai 2013

Heimlaga mat.

Surdeigen er klar til å bakes med. Etter møysommelig mating har den vokst til dobbel størrelse!! Jeg har tatt ca 6 ss av starteren for å lage deig til knekkebrød. Deigen skal stå å godgjøre seg over natta. I morgen blir det baking.Sieden jeg skal fyre opp i baksterovnen min  for å bake svenskbrød ute, skal jeg  steike knekkebrødene der i samme farta. . Det blir spennende.

Hver gang jeg har matet starteren har jeg tatt av en god bit. Dette har jeg samlet i en bolle,jeg synes det er for galt å kaste den. Den kan brukes til mye. Jeg hadde en god del av den sammen med en pose dansk rugbrød som jeg bakte i dag. Siden det var en ferdig pose melblanding jeg brukte måtte jeg ha gjær i for å fa den til å heve. Det ble kjempegode brød,så ikke kast !!! Jeg skal spare resten. Vafler blir nok godt !!

Starter. Hevet til dobbel størrelse.


 

Surdeig. Rest.

Gjorde seg godt i brødene. Namm...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar